|
Teretulemast Alaskale |
Ma usun, et esimesed asjad, mis
Alaskat mainides pähe tulevad, on enamustel inimestel samad: lumi, külm,
kelgukoerad ja virmalised. Eks ole see järjestus varieeruv ning nii mõnelgi ka
lisaks muid märksõnu, kuid meie ettekujutlus oli seotud nende sõnadega. Meie
reis sai teoks ajal, mil Alaskal oli suveaeg. Seega, ei lund, ei kelgukoeri ega
ka virmalisi, kuna ööd on nii valged, et värvidemängu taevas lihtsalt ei näe.
Soov näha ja tunda aga tõelist Alaskat oli suur, muuta oma väljakujunenud
kujutluspilti jäisest osariigist tundus alguses olevat päris suur väljakutse
ning vahepeal tundus, et see „tõeline Alaska“ jääb nägemata, kuid ma usun, et
me mõlemad lõpuks ikkagi jäime rahule ja leidsime oma kulla.
Niisiis jätkame sealt, kus eelmine postitus
lõppes. Riigipiiri ületusega kaasnes lisaks riigimuutusele ka üsna mitu teist
muudatust. Näiteks langes kiirusepiirang 90lt 55le, õhtutemperatuur kasvas 14lt
58le ja bensiinihind kerkis 144lt sendilt 435le sendile. Loomulikult olid need
muudatused seotud sellega, et kõikvõimas USA on üks väheseid riike maailmas,
kes kasutab miile, fahrenheite ja galloneid. Ütleme nii, et ma pole kunagi
1,6ga korrutamises ja 3ga jagamises nii hea olnud, kui nende paari nädala
jooksul.
Esimeseks vaatamisväärsuseks
Ühendriikide vaieldamatult suurimas osariigis valisime Wrangell-St. Elias
rahvuspargi, mis on ühenduses Kluane rahvuspargiga Kanadas, kus ka paar
matkarada ette võtsime. Esimesel päeval peatusime Nabesna teel ühe raja juures,
mis viis lõpuks peale paari ojakese ületamist välja väga korraliku onnini, kus
oleks saanud ka ööd veeta, kuid kuna meil selleks otstarbeks asju kaasas polnud
ning 2 kohalikku meid seal ka ees ootasid, siis jätsime selle võimaluse
kasutamata.
Järgmisel päeval asusime aga McCarthy
teele, mis on ilmselt kõige hullem kruusatee, mida me siin mandril seni läbinud
oleme. Tee lõpp-punkti jõudes, tuleb auto sinnapaika jätta ning jalutada üle
silla, et jõuda McCarthy linnakesse. Siinsel kuldsel ajastul oli see rohkem
lõbulinn ning 8 km kaugusel asuv Kennecott töörügajate pärusmaa. Viimasesse
viivad mikrobussid (nagu ütlesin oma autoga sinna ligi ei pääse). Tegemist on
mahajäetud kaevanduslinnaga, mis nüüdseks täielikult eraomandis. Veel umbes 3
km edasi jääb Root nimeline jääliustik, kuhu peale saab jalutama minna, mida me
ka tegime. Sealsed liustikud aga kahjuks ei paistnud välja meie illusioonidele
vastavana, kuna olid enamasti kaetud kiviklibuga. Teel McCarthy’sse kohtasime
ka kaht šveitslast, kellega rohkem suhtlema hakkasime. Siin kandis tundub, et
ei ole noortel väga pop üldjuhul niimoodi reisida, nagu meie seda teeme,
enamasti kohtame teekonnal hallipäiseid vanapaare oma hiigelsuurte liikuvate
kodudega miile ja kilomeetreid kulutamas. Seega oli üsna värskendav noorte
inimestega suhelda ja õhtul lõkke ääres kõike söödavat küpsetada.
|
Kennecott'i kaevandushoone |
|
Šveitslastega õunu grillimas |
Järgmisena jäi meie plaanidesse Kenai
poolsaar, millest olime senini vaid head kuulnud. Meie kahjuks polnud kahel
esimesel päeval, mis seal veetsime, ilmataat meile väga armuline ning mattis
kõik väidetavad kaunid vaated paksu udusse ja kastis meid väheste pauside ajal
vihmaga. Homeri linnast seega väga vau-efekti ei tekkinud. Kui siis ainult
ülisuured lestalaadsed kalad halibutid, kes võivad kaaluda kuni 200 kilo. Meie
päris nii suuri ei näinud, kuid hiiglased olid nad sellegipoolest.
|
Professionaal töös |
|
Hiidlestad |
Kui ilm ilusamaks läks, siis saime
veidi jälle matkata. Kuna olime lugenud ja kuulnud palju jõest ülesvoolu
ujuvatest ja hüppavatest lõhedest, siis läksime oma õnne proovima Russian
River’ile. Päris tippaeg selle vaatemängu jaoks ei olnud, aga nägime igatahes
kalu veest välja umbes 1,5 meetri kõrgusele lendamas küll. Puudu olid veel vaid
karud, kes neid tavaliselt hüppe pealt kinni püüavad. Nagu ka selle jõe nimi
viitab, siis Alaskal on vene kultuur üsna hinnas, kuna USA ostis selle
hiiglasliku poolsaare Venemaalt alles 19. sajandi teisel poolel.
|
Üks vene õigeusu kirikutest Kenai poolsaarel |
Sõites Sewardi linna jäi meile teele
järjekordne jääliustik nimega Exit Glacier. Sealt sai järjekordselt aimu,
kuidas maailma kliima jõuliselt soojeneb, kuna teatud vahemaa tagant märkisid
sildid tee peal, kui kaugele seesama liustik mingil aastal ulatus. Nagu arvata
võib, on Alaskal liustikke rohkem kui kuskil mujal maailmas.
|
Exit jääliustik |
Järgmiseks märkimisväärseks kohaks
osutus Whittier’i küla, kuhu veel 15 aastat tagasi autoga ligi ei pääsenud,
kuna alles siis avati seni ainult rongidele mõeldud üherealine tunnel ka
autodele. Tegemist on Põhja-Ameerika pikima autotunneliga, pikkuseks 2,5 miili
ehk 4 km. Küla ise koosnes suurest turistidele mõeldud parklast ja paatide vettelaskmiskohast
ning veidi kaugemal 1 suur kunagine sõjaväekasarmu, kus nüüd elab vähemalt 70%
kohalikest. Vahele jäid paar hotelli/motelli. Laht, mille ääres küla asus, oli
aga ümbritsetud praktiliselt igalt poolt otse ookeanist kõrguvate mägedega. Väga
omapärane kohakene maamuna pääl, tundus, nagu oleks killuke Lasnamäge
paigutatud võrratute mägede vahele ja igast korrusaknast avaneb ookeanivaade.
|
Paadiga mägedesse |
|
Killuke Lasnamäge |
Osariigi suurimas linnas, Anchorage’s
tegime vaid hädavajalikud toimetused ning suundusime edasi põhja poole. Teele
jäi imeliste vaadetega Hatcher’s Pass, kus ronisime mööda veel lumist ning
suletud maanteed kõige kõrgemasse kohta ning nautisime mägiseid vaateid
absoluutselt igal suunal. Võrratu koht, kus avada kaasa võetud veinipudel ning
selle kõrvale nosida ka viinamarju!
|
Vein, viinamarjad ja kaunid vaated |
|
Kindamustrilised mäed |
Edasi suundusime Alaska kahtlemata
kõige kuulsama rahvuspargi Denali poole. Tegime seal lühikursuse, kuidas
karudega koos maad jagada ning saime endale loa telkida. Näiteks
saime teada, et kui näib nagu karu Sind ründaks, siis enamus kordi on tegu vaid
blufiga. Ära joosta kindlasti ei tohi! Kui pruun karu ei blufi ja ikkagi ründab,
siis tuleb mängida surnut, musta karu puhul tuleb kohe valmistuda vasturündeks. Vastupidiselt karule tuleb aga põdra rünnaku eest kiirelt jalga lasta - põder on oma territooriumi suhtes väga kaitsev.
Denali on jaotatud
86ks maalapiks, millest 43s tohib matkata ja vabalt telkida. Selleks aga et
seda luba saada, pead sa valmia endale nendest 43st alast ühe, kus sa täpselt
telgid. Rahvusparki läbib ainult üks 93 miili pikkune tee, mis on suures osas
eraautodele suletud, seega peab kasutama ühistransporti, mis aga on üsna kallis
lõbu. Meile maksis bussipilet $34, lisaks veel $10 pargipileti eest.
|
Denali panoraam |
|
Kelgukoerad |
Valisime endale suhteliselt suvaliselt
piirkonna number 12. Jõudsime umbes 6 ajal õhtul bussiga kohani, kus meid keset
mägesid maha pandi ning hakkasime endale telkimiskohta otsima. Sellega on see
trikk, et telkima peab vähemalt 0,5 miili kaugusel teest ning nii, et kindlasti
telki tee pealt näha pole. Ööbimiskohaga läks meil üllatavalt kiiresti, panime
asjad ühe künka taha maha, toidu, mis tuli panna karu-kindlasse konteinerisse,
100 meetrit teistest asjadest eemale ning mõtlesime korraks järgmise nõlva
peale vaadata. Jooki ega sööki kaasa ei hakanud võtma, kuna arvasime naasvat
hiljemalt poole tunni jooksul, kuid iga nõlva pealt avanes nii ilus vaade ja
jälle natukene kõrgem koht, kuhu ei tundunud üldse raske ronida. Tagasi
jõudsime umbes südaöösel, olles roninud alguspunktist umbes 1000 meetri
kõrgusele, näinud imelisi vaateid, väga lähedalt karibuude 30-pealist karja
ning kõige tipuks vabanes pilvedest ka mäetipp, mille poolest Denali nii kuulus
on, ehk Mt McKinley, Põhja-Ameerika kõrgeim tipp (6196 m). Kohalik rahvas
kutsub mäge enamasti Denaliks.
|
Õhtupäikeses vaateid nautimas |
|
Vaata kuhu tahad, ilus on ikka |
Järgmisel päeval sõitsime üsna
väsinuna kõigepealt bussiga tee lõppu ja kuigi olime endale broneerinud ka 2
järgmist ööd ühes teises piirkonnas, siis väikese jalutuskäigu järel jõe ääres,
mis oleks meil tulnud ületada, et telkima saada ning mis tundus päris sügav,
otsustasime, et eelmise õhtu emotsioonid olid niivõrd head, et neid üle
trumbata oleks juba raske. Viimaseks kaalukeeleks sai teiselpool jõge luusiv
grislikaru ja seega seadsime sammud teele tagasi ning hääletasime bussi peale.
|
Alaska mäeahelik |
|
Mt McKinley täies hiilguses |
Peale pikka vaagimist otsustasime
Fairbanksist ka põhja poole minna ning ületada ka maagiline põhja-pöörijoon.
Meie väga suureks üllatuseks ootas meid Dalton maanteel, mis on 1 kahest
Põhja-Ameerika teest, mis Arctic Circle’t ületab, tohutu palavus ja väga palju
sääski. Kahjuks tee ise nii maaliline polnud, kui sellest räägiti, kuid kuna
võtsime selle rännaku ette just aasta kõige pikemal päeval, siis saime ka öösel
peale kella 12 nautida päikesepaistet. Päike ei kadunud silmapiirilt hetkekski
ja hakkas tõusma enne kui oli loojunud.
|
Polaarpäeval polaarjoonel |
|
Südaöösel |
Meie jaanilaupäev möödus suhteliselt
rahulikult mägisel teel Kanada piiri poole. Tegime väikese lõkke ning
küpsetasime viinereid. Loodame, et Teil kõigil oli uhkem jaanipäev.
Kokkuvõttes oli kõik väga ilus, aga
ühest asjast on mul küll kahju. Nimelt samal ajal käib jalgpalli EM ja senini
olen näinud vaid kordusena Itaalia-Inglismaa veerandfinaali lisaaega ja
penalteid. Kahju on nii sellest skoorist kui ka sellest, et teisi mänge üldse
pole jälginud.
4 kommentaari:
Pildid on lihtsalt vapustavad! Imeline! Ja teie jaanipäev möödus ilma mõistes oluliselt paremini kui meie oma - enamikus Eesti paikades sadas päris palju (Vana-Koiolas õnneks mitte) ja külm oli ka. Meelika
Ja noh, olgem ausad - ka muus mõttes, mitte ainult ilma mõttes. :))) Meelika
Kadestamisväärne!! Pildid on vapustavalt ilusad, ehk siis usun, et oma silmaga nähes on veelgi kordades võimsamad vaated :) Ja polaarpäeva kogemine on samuti üks vinge elamus! Ja teie jaanipäev oli minu omast ehedam - mina olin küünlavalgel rõdul, nosisime võileibu ja arbuusi. Asi seegi!
Tõepoolest lahedat pildid! Edu teile!
Aivars
Postita kommentaar