kolmapäev, 13. juuni 2012

40 karu ja teekond Alaskale


Viimase postitusega jätsime lahtised otsad ega andnud teada edasistest plaanidest. Plaan aga oli juba küpsemas ja pärast paari „puhkepäeva“ Vancouvers panime autole uuesti hääled sisse ning jah, tõepoolest, sõit algas alati kauge ja kättesaamatuna tunduva ALASKA poole!
Teel Alaskale
Esimene peatus saabus liigagi kiiresti – Vancouver’i ja ülikuulsa Whistler’i mägikuurortlinnakese vahel tegime äkk-peatuse Shannon kose juuers. Me polnud kuskilt kuulnud ega lugenud selle kose kohta, mistõttu me avastasime selle alles seda nähes. Tegemist on 335 m kõrguse kosega, mis on meie jaoks seni kõrgeim kosk, mida Kanadas näinud oleme. Maantee 99, mis on saanud nime Merest Taevasse, viis meid edasi Whistler’i mägedesse ja selle ümbruses asuva rahvuspargini. Hea meelega oleks teinud seal ühe väga vingena tundunud matkaraja, kuid lume tõttu olid parimad rajad veel suletud. Pealegi saime teada, et nende radadeni pääseb vaid gondliga, mille pilet ühele inimesele maksab $50. Tundus liiga palju... Et aga ilusat ilma ära kasutada, võtsime lihtsa  kosejalutuskäigu ning jätkasime teed Alaska suunas.

Olin teadlik, et meie valitud maantee pidi aeglane olema (kurvid, mäed ja kiirusepiirangud) ja samas ka pakkuma kauneid vaateid, kuid seda, et ma ülejäänud õhtu pooleldi autoaknast väljas ripun, et korralikumaid fotosid saada, ei osanud ma ette näha. Autole piin, silmale mõnus... Kõrguste vahed küündisid lumisest alpivööndist suviste helesiniste järvekesteni. Kiire jalutuskäik meetripaksusel lumel Lower Joffre järvekeseni oli totaalne vastand Seton järvele, kus muru rohendas ja pardipojad tatsasid ringi. Meie reisijuhi raamatu sõnul transporditakse selle järve vee-energiast saadav  elekter isegi Arizonasse välja! Lillooet linnake oma kanjoniserva asukoha ja väikelinnaliku olemusega jättis ka mõnusa kogemuse.
Lower Joffre järv

Seton järv päikeseloojangul
Õnneks ei pidanud sellistest mägedest enamasti
otse üle ronima, vaid sai ka ringiga
Pärast ristumist uue maanteega, muutus ka loodus väga palju. „Mõnus“ mägitee kadus ära ja asendus veidi igavamate põldude, metsa ja järvevaadetega. Kuigi reisijuhi raamat nimetas seda maantelõiku suisa üheks igavaimaks, mida leida võib, siis lugu nii hull küll ei olnud. Meile meenutas see tee pigem Eestit, näiteks Tartu-Tallinn maanteed. Pealegi, kui veidikese kõrvalteid valida, siis sai igavaid teejuppe vürtsitada hommikusöögiga kanjoni ääres, lõunase „pinnacles“ jalutuskäiguga või õhtuse Twin Falls koskede imetlemisega. Pinnacles ehk laavakivimist kivimoodustiste juurde kõndimine oli omamoodi orienteerumismäng – mingeid teeviitasid ega infotahvleid ei olnud. Me kõndisime „eeldatavat“ rada mööda päris pikalt edasi metsa vahele, kuid kuna ühtegi silti endiselt ei tulnud, pöördusime tagasiteele. Peaaegu alguses tagasi kohtasime kahte kohalikku, kes olid koeraga jalutuskäigule tulnud ning nende abiga jõudsime lõpuks soovitud kivivormideni.
Pinnacles Kanada moodi
Võibolla on meie blogi lugedes jäänud mulje, et meil kohe eriti joppab ilusate kohtade leidmisega ning suuri pettumusi pole just väga palju olnud. Nooh, eks ka meil on tegelikult vahel selliseid päevi, kus bensiini kulub palju, kuid kaardi peal edasi ei liigu ning mitte midagi toredat ei näe ka. Neid päevi palju küll pole olnud, kuid üks selline tuleb eriti hästi meelde, kus üritasime leida Babine nimelist provintsiparki, mida raamatutes väga kiideti, kuid kohale jõudes saime teada, et enamus matkarajad seal on mitmepäevased, mis meie plaanidega nii hästi kokku ei läinud. Muidugi oleks infost tahtnud enne sinnaminekut rohkem infot saada, kuid infopunkt oli ju otse loomulikult nädalavahetusel suletud.

Minu lootused midagi uut ja huvitavat näha olid panustatud Stewart-Cassier maanteele, kus asub vähe bensiinijaamu ja tegemist on rohkem tsivilisatsioonist kaugemal asuva piirkonnaga. Peab tunnistama, et maantee algus ei olnud midagi väga suurepärast, mistõttu hakkas väike tusk isegi peale tulema. Õnneks otustasime ette võtta ka maanteelt väljasõidu Stewart’i linnakesse, mis osutus väga õigeks otsuseks. Pidi küll ligi 60km sinna sõitma ja sama teed mööda tagasi tulema, kuid see teejupp oli tõsiselt kena! Kõrged mäed mõlemal pool teed, järvekesed, igiliustikud ning need kõik asusid maanteele üllatavalt lähedal! Bear Glacier ehk Karu Igiliustik on näiteks maanteest kõigest 500 m kaugusel! Stewart linnake on ka mõnus väike, paari poe ja restoraniga. Huvitav on aga ka see, et Stewart’ist paari km kaugusel asub veel pisem linnake Hyder, mis kuulub Alaska alla. Veider linn, kuna käibel on ikkagi Kanada dollarid ja telefoninumbrid on Kanada omad... Samuti puudub Alaska poolne piiripunkt, on vaid Kanada poolne tolliputka. Seega käisime me korraks juba Alaskal ära ja siis jätkasime uuesti oma teekonda Alaskale! :D Loodan, et mu tekst ei tundu väga sogane, kuid täpselt nii see oli.
Teel Stewart'isse
Augusti lõpus oleks saanud Hyderis nautida ka väga populaarset lõhede rühkimist jõevoolu vastu oma sünnikohta, samal ajal, kui karud suud ammuli neid õhust kinni püüavad, kuid meie kurvastuseks on alles juuni ja keda pole, on lõhed ning neid püüdvad karud...
Hyder, Alaska
Teretulemast Alaskale!
Kuid karusid nägime me siiski! Ja mitte vähe, nagu pealkirjast välja võib lugeda! Stewart-Cassier maanteeäärne suisa kubises mustadest karudest, kes olid kevade hakul teede äärde rohelist muru näksima tulnud. Kui olime juba umbest 10t karu näinud, otsustasime neid lugema hakata. Suure suuga võililli ahmitsevaid karusid oleme nüüdseks näinud juba 40! Osad pagesid kartlikult autot kuuldes jooksuga võssa, osad ei teinud autost väljagi ja tatsasid rahulikult üle tee. Üks eriti uudishimulik tuli me seisvat autot lausa nuuskima ja võite vaid ette kujutada, kuidas mu süda sees värises, kui suur must-mõmmik oma nina peaaegu vastu auto akent vajutas. Teadsin küll, et olen autos ja ega ta niimoodi väga midagi mulle teha ei saa, aga pilk oli umbusaldav ja hirmuäratav. Nendest neljakümnest karust oli üks ka suur pruun grislikaru, kellel oli ka kaks pisikest võibolla paarikuust mõmmibeebit! Tohutult armsad ja ei tundunud üldse ohtlikud. Samas oleme lugenud, et maailmas pole hirmsamat kiskjalist ja inimesele ohtlikku looma kui grisliema koos poegadega.
Karu koputas meie kodu-uksele
Ühe teise kõrvalesõidu põhimaantelt tegime veel. Ka seda kiideti reisiraamatutes väga korralikult, kirjutati, et teel on suurepärased vaated ja tee ise on kurviline, järsk ja igati super-super. Nooh, oleks võinud pildistada meie nägusid, kui umbes 70km oli sõidetud kuiva igavat metsavahe teed, ning üli-mega-super-truper vaadetest ei olnud kippu ega kõppu! Tekkis tõesti tunne, et kuidas see võimalik on, et need pagana reisiraamatud sellist valet kirjutavad?!?!? Me, vaesed reisijad, raiskame aega ja raha mingi mõtetu metsavahe teele... Aga siis äkki kadus põhimõtteliselt tee auto alt ära, kuna langus oli nii sügav, ja vaated, mis teelt avanesid, olid lihtsalt võrratud! Meil oli hea meel, et see sõit 113km kruusateed edasi-tagasi end totaalselt ära tasus. Tegemist oli väga omapärase kanjoniga, mida ääristas kivistunud laavakiht ja kus all orus asusid indiaanlaste majad, mis tundusid kanjoniavaruses nii pisikesed! Sõita tasub seda teed kuni Telegraph Creek linnani, sealt edasi nn. mahajäetud kunagisse teise kullakaevandajate külla ei tasu edasi minna. Isegi Telegraph Creek on pooleldi kummituste-küla, pooleldi endiselt toimiv külake, kuid Glenora on põhimõtteliselt juba olematu küla. Me ei suutnud sealt isegi mahajäetud maju leida...
Kantrimees
Teel Telegraph Creek'i jäi teele Stikine kanjon
Jõudes tagasi põhimaanteele, oli meie plaan sõita olemasoleva bensiinivaruga järgmisesse bensiinijaama, kuna Alaska kiirteeni Yukoni provintsi jäi veel oma 100 km. Bensiinijaamu oli teel üldse kokku vaid mõned üksikud ja kella 6 ajal õhtul suletakse ka enamus neist külajaamadest. Rihtisime ilusti nii, et jõudsime kaardil märgitud bensiinijaama enne kella 6. Bensiininäidu osuti oli vajunud täpselt nulli ja me lisakanister oli kasutusse läinud juba hommikutundidel. Sellises situatsioonis on väga rahustav keerata  just nagu ajastatult bensiinipumba ette. Suur oli meie jahmatus, kui bensiinipumbal ilutses paberilipakas kirjaga: „SORRY, NO GAS. If you need diesel, call ...“ (Tõlge: Bensiini pole. Kui vajad diislit, helista numbril...). Misassja?!?!? Kuidas võib keegi nii julm olla? Kuidas saab bensiinijaamas bensiin otsas olla? Sellise variandiga me polnud küll väga arvestanud. Muud meil ei jäänud ka üle, kui lihtsalt sõita siis bensiiniaurudel nii kaua, kuni... kuni auto sõidab. Järgmise bensiinijaamani Alaska maantee alguses oli täpselt 98km ja polnud ju kindel, et sealgi samasugune silt meid ees ei oota! Algas ülimalt ekonoomne rahulik sõit, et võimalikult palju energiat kokku hoida – aknad kinni, igasugused laadijad välja, raadio kinni ja „ei“ peatustele. Aga nagu Murphy seadus, kui ei tohi peatusi teha, tahaks neid just võimalikult palju teha. Suutsin Kalle pehmeks rääkida vähemalt kahe peatuse osas – teele jäi kaks imelise rohelise veega järvekest, millest ma niisama mööda sõitma ei olnud nõus. Eriti müstiline oli Boya järv. Vesi selge kui kristall, ometi teatud nurga alt peegeldas tugevat rohekat-sinist värvust. Järve teisel kaldal müttas üks rahulik must karu ohutus kauguses ja peale ühe vanapaari ja meie ei näinud me seal kedagi.
Boya järv
Õnneks vedas auto meid ka välja järgmise bensiinijaamani ning kuigi see oli suletud, saime krediitkaarti kasutades seal kuidagi oma noosi bensiini kätte. Loodetavasti edaspidi selliseid ebameeldivaid üllatusi enam ei tule.

Olime õnnelikult jõudnud Yukoni provintsi ja saime oma teed jätkata populaarsel Alaska maanteel, mis ehitati Teise Maailmasõja ajal kohe pärast Pearl Harbori pommitamist ameeriklaste raha eest umbes 8 kuuga (2400km) ja alles hiljem kingiti ülla naaber-riigi poolt pidulikult Kanadale nende maale jääv osa.

Me vajasime korralikku närvide rahustamist ning tundus, et parim viis seda teha on vedeleda paar tunnikest provintsi pealinna Whitehorse’i lähedal asuvas kuumavee allikates. Pärast linnas askeldamist ja ringivaatamist võtsimegi laagrikoha kohe allikate juures saades sellega basseinipiletilt 20% alla. Uskumatult mõnus oli! Väljas udutas ja tibutas vihma, me vedelesime kaelani 36-kraadises soojas vees. Pärast oli tunne, nagu oleks üle poole aasta saanud saunas käia! Oh jah, saunast tunneme me küll siin puudust...

Veel enne Alaska piirile jõudmist, külastasime me maailma suurimat rahvusvaheliselt kaitstud rahvusparki Kluane, millest osa jääb Kanada poolele ja teine osa jääb Alaska e USA poolele. Valisime kaks matkarada, et vähegi seda suurt ala paremini tunda saada. Üheks oli Kuningatrooni nime kandev rada (King’s Throne), kus tuli päris korralikult ronida, et jõuda „troonile“, millelt avanes suurepärane vaade all asuvale järvele. Trooni kujutas see mägi tõesti – kõrgemad kaljuservad jäid veidi madalama „istumisaluse“ seljatoeks. Võimalus oleks olnud ronida ka nn. seljatoele, millelt oleks avanenud vaade ka teisele poole mäge ja vaateulatusse oleks jäänud ka Kanada kõrgeim tipp – Mt. Logan (5959m). Tagantjärele võime öelda, et ikka väga jäi hinge kripeldama, et seda vaadet ei näinud. Ronimine oli väga intensiivne, kell hakkas õhtusse tiksuma ning mäetipud olid paksu-paksu lund täis, mistõttu sai otsustatud, et targem oleks jätta see ronimine teiseks korraks. Võimalik, et meie kujutluspilt on maalinud selle nägemata vaate veelgi kaunimaks, kui see tegelikult on. Meile rääkis vaid üks kohalik mees, kes ka meiega samal rajal oli, et vaade on lummav. Seega, kui keegi peaks seda sama rada tegema veidi rohkem suve poole ja alustama varakult hommikupoolikul, soovitaksime soojalt võtta kokku viimnegi jõuraas ja päris tipus ära käia. Meil vedas sellega, et kuna pool rada oli endiselt lume all, saime mäest alla helikiirusel – tuli lihtsalt lume peal liugu lasta. Lõbus ja kiire! Totaalne vastand 548m ülestõusule.
Vaade kuningatroonilt
Vaade Kuningatroonile

Kalle udus
Praeguseks oleme ilusti jõudnud Alaskale. Piirilt lasti meid üle ilma viperusteta, nüüd tuleb vaid loota, et tagasi Kanadasse saab sama kergelt. Isegi autodokumente ei küsitud! :D Passe ikka vaadati ja $6 pidime ka kumbki maksma. Tsitruselisi ei taha nad väga üle piiri lasta, kuigi autot läbi ei otsitud ja muude asjade kohta midagi ei küsitud. Meie seiklustest Alaskal saab lugeda aga peagi juba järgmisest postitusest.

3 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Ma olen kade-kade-kade! Kuidas tahaks seda osa reisist kaasa teha teiega! Meelika

Anonüümne ütles ...

like!
oliver.

hettel ütles ...

Alaska tundub väga põnev. Ootan huviga järge seiklustele!:)